NL

Als het moederschap je benauwt…

Tilda Timmers is therapeute voor moeders zonder roze wolk. Ze schreef een boek voor vrouwen met een postnatale depressie. “Herkennen wat er met je aan de hand is, is ontzettend belangrijk.”

Waarom benadruk je dat zo sterk?

Het maakt veel verschil of je na een paar weken hulp zoekt of dat klachten zich langer in je kunnen vastzetten. Bij mij duurde het veel te lang. Ik voelde me neerslachtig, zag weinig plezier in het leven, sliep slecht, at slecht. Maar ik had geen idee dat het zo mis was met me. Veel moeders doorstaan hetzelfde als ze in een postnatale depressie zitten. Tel daar de slapeloze nachten en de invloed van rondrazende hormonen bij op en je hebt de poppen aan het dansen.

Het duurt meestal zo’n 9 tot 12 maanden voor die hormonen weer verdwenen zijn uit je lijf. Tot die tijd zit je in een achtbaan van emoties.“ Tilda Timmers

Hoe herken je in de kraamperiode wat ‘niet normaal’ is?

Elke vrouw die net is bevallen moet herstellen , wennen aan het moederschap, heeft opvliegers, slaapgebrek, geeft misschien borstvoeding. Dat is zwaar voor elke moeder.

Je kunt dan niet genieten van het moederschap. Er zijn moeders die niet meer eten of juist heel veel gaan eten. Of hele nachten naast het bedje zitten om te horen of hun kindje nog ademt. Andere moeders zijn doodsbang dat hun kleintje iets overkomt. En ook perfectionistische mama’s hebben het zwaar. Zij ervaren een continu gevoel van falen, terwijl ze het hartstikke goed doen.

Ik kreeg zorgelijke gedachtes over mijn baby waar ik helemaal in verstrikt raakte. Ik hield me de hele dag groot, maar zodra mijn man thuis kwam, ging ik op bed liggen om te huilen en kon dan niet meer ophouden. Als een moeder uren op een dag huilt, is dat een duidelijk signaal dat er meer aan de hand is.

Kun je aanleg hebben voor een postnatale depressie?

Je moet alert zijn als je in het verleden klachten hebt gehad als burnout, overspannen, depressieve klachten of bij herhaalde miskramen. En heftige gebeurtenissen tijdens je zwangerschap - dat zijn echt triggers. Een ontslag, verhuizing, een dierbare verliezen. Als je zwanger bent hebben zulke dingen nog meer impact dan anders. Vaak zijn moeders zich er niet van bewust dat ze alleen maar bezig zijn om voor hun kind te zorgen. Dat zij zichzelf vergeten en heel veel moeten van zichzelf. De druk is hoog nu voor moeders. Met social media, wat je leest in de bladen, op carrièregebied. Het eerste wat ik zeg tegen moeders die bij mij komen is:

Leg die lat een stuk lager, want er zit een mega verschil tussen wat je verwacht en wat je kan.“ Tilda Timmers

In je boek is ook een hoofdstuk over dingen die niemand je vertelt over het moederschap. Kun je er eentje noemen?

Oh, dat is echt mijn favoriete hoofdstuk. Daarin kon ik echt maximaal ventileren, heel open en eerlijk. Bijvoorbeeld dat je niet meer zomaar de stad in kunt als je zin hebt. En dat je oppas moet regelen als je samen met je partner weg wilt. Als je naar je oude leven blijft smachten, kan dat heel pijnlijk zijn. Beter is het om je nieuwe leven te leren omarmen. Je runt een soort logistiek bedrijf als je een kind krijgt, daar komt een hele planning aan te pas.

Hoe word je weer blij?

De omgeving heeft niet altijd begrip voor een postnatale depressie of misschien durf je er zelf niet over te praten omdat je je schaamt of schuldig voelt. Maar neem iemand in vertrouwen als je niet lekker in je vel zit. Een vriendin, je partner, je moeder, je huisarts.

Het gaat erom dat je je bewust bent van hoe je je voelt, wat er zich in je afspeelt - zonder dat het je overspoelt.“ Tilda Timmers

Daarom heb ik mijn boek ook geschreven. Om vrouwen daarmee te helpen. Om te laten zien wat je zelf kunt doen of - als dat niet genoeg is - waar je naartoe kunt voor hulp. Zoek een hulpverlener die bij je past, met wie je een klik hebt en samen kunt werken aan je herstel. Want je hoeft niet te blijven ronddobberen in je eentje op een grote oceaan. Met de juiste handvatten om met je situatie om te gaan, vind je weer richting.

Tilda Timmers (therapeute, Frou Frou Begeleiding) kreeg na de geboorte van haar eerste kind een postnatale depressie en schreef het toegankelijke boek ‘Toen kreeg ik weer lucht’ voor zwangeren, vrouwen die net zijn bevallen en hun partners. Daarin rekent zij (soms met de nodige humor) af met vele taboes rondom het moederschap.