NL

Zwanger in de zomer

Ben je zwanger in de zomermaanden? Dat valt niet altijd mee. De warmte, zon, veranderingen in je lichaam (denk: opgezwollen enkels door de hitte), spanning voor de bevalling; noem het maar op! Wij geven je onze vijf belangrijkste (of: handigste) tips voor een zorgeloze zwangere zomer.

1. Drink genoeg

Voldoende (water) drinken gedurende dag is bij normale temperaturen al erg belangrijk, en des te meer op warme zomerdagen. Cocktails met alcohol zijn geen optie als je zwanger bent, maar er zijn genoeg opties! Water met citroen of frambozen, zelfgemaakte limonades, fruitshakes, smoothies; noem het maar op!

2. Zwangerschapsmasker voorkomen

Tijdens je zwangerschap veranderen de hormonen in je lichaam. Dit zorgt voor extra pigment, wat er in combinatie met zonlicht voor kan zorgen dat je donkere vlekken op je huid krijgt. Dit noemt men een ‘zwangerschapsmasker’. Wat doe je hiertegen? Smeer jezelf goed in met een hoge factor zonnebrandcrème en blijf niet te lang in de zon zitten. Het is sowieso verstandig om op de heetste uren van de dag de zon te vermijden.

3. Verkoeling

Zwanger zijn tijdens in hittegolf: jij kunt wel wat verkoeling gebruiken. Lekker gaan zwemmen kan dan een goed idee zijn. Niet alleen om je mooie zwangere buik te laten zien in een bikini natuurlijk.. Het koele water brengt je lichaamstemperatuur naar beneden en door de gewichtloosheid ontlast je je gewrichten. Een kinderbadje opzetten in de tuin of op het balkon werkt voor verkoeling natuurlijk net zo goed. Of gewoon even met je voeten in een teiltje koud water.

4. Opgezwollen

Weg met de zwelling: gooi je benen in de lucht! Op een voetenbankje, of in de hangmat. En vraag je partner om een fijne voetmassage, dat doet ook wonderen.

5. Zout

Nog even over die opgezwollen voeten: eet niet te veel zout. De kans is groot dat je hier in de zomer veel trek in hebt. Toch is het tijdens je zwangerschap niet verstandig, omdat je dan extra vocht kunt vasthouden.

Fijne zomer!

ZiNkraamzorg zomer