NL

Herstellen

Je lichaam begint al direct na je bevalling te herstellen van negen maanden zwangerschap. En vergis je niet: hoewel je vast al snel weer op de been bent, duurt ontzwangeren alles bij elkaar een paar maanden.

Ontzwangeren

  • Ten eerste moet je baarmoeder weer krimpen tot haar normale omvang. De eerste dagen kun je naweeën hebben; je baarmoeder trekt samen. Geef je borstvoeding, dan trekt je baarmoeder ook samen tijdens het voeden. In de kraamweek controleert je kraamverzorgende elke dag de stand en grootte van je baarmoeder.
  • Bloedverlies na je bevalling duurt een tijdje. De eerste dagen is het nog flink, maar al snel wordt dat minder totdat het op een hevige menstruatie lijkt. Je kraamverzorgende houdt samen met jou in de gaten of je die eerste dagen niet teveel bloed verliest. Na zes tot acht weken stopt het vloeien. De eerste twee maanden even niet in bad en geen tampons gebruiken, vanwege de kans op infecties. Wanneer je je menstruatiecyclus weer oppikt, verschilt per vrouw. Misschien al de volgende maand, maar het kan ook een paar maanden duren.
  • Pijn van eventuele hechtingen, een beurs gevoel, aambeien - het kan allemaal. Je kraamverzorgende controleert je en geeft tips voor de verzorging totdat je van deze ongemakken af bent. In elk geval is het goed om bij elk toiletbezoek na te spoelen met schoon water.
  • Heb je een keizersnede gehad, dan duurt jouw herstel iets langer. Je kraamverzorgende weet hoe ze de wond op je buik goed verzorgt en let erop dat je je niet teveel inspant. Samen bekijk je in hoeverre je je baby zelf kunt verzorgen.
  • Bereid je ook voor op nachtelijk zweten in de kraamweek. Je verliest het vocht dat je tijdens je zwangerschap vasthield. Je kraamverzorgende verschoont je lakens niet voor niets.
borstvoeding

Wanneer weer sporten?

Onder invloed van zwangerschapshormonen waren je pezen en banden wat losser geworden. Buikspieroefeningen zijn even uit den boze totdat je rechte buikspieren weer tegen elkaar aan liggen. Dat benadrukken we hier echt. Het is wel goed om je bekkenbodemspieren te trainen, want die geven belangrijke steun aan de organen in je buik. Kortom: geef je lichaam de kans te herstellen, bouw het sporten langzaam op om vervelende blessures te voorkomen. Je kunt vanaf zes weken na je bevalling bijvoorbeeld meedoen aan postnatale gymles, onder deskundige begeleiding.

Hormonaal

Kraamtranen in de kraamweek zijn heel normaal; je hormoonhuishouding staat even op z’n kop nu. Zeker als je ook borstvoeding geeft. Maar als je het zwaar blijft vinden, praat er dan over met je verloskundige of huisarts. Dan kan het zijn dat er bij jou iets meer aan de hand is en kun je zo nodig de juiste hulp inschakelen.

moeder met baby